onsdag, augusti 25, 2010

O.C.T.!!!

Idag har jag varit på ögonmottagningen och blivit undersökt pga tidiga tecken på diabetesretinopati. Kort sagt kan man säga att jag haft lite för mycket höga blodsockervärden under något år och att det har påverkat blodkärlen i mina ögon negativt. Symptomen kommer förhoppningsvis att försvinna av sig självt om jag kan få styr på skutan igen. Laserbehandling är inte att föredra i mitt fall eftersom det lilla åderbråcket sitter för nära gula fläcken.

Nåja, de hade en rätt ball apparat där. Den gjorde liksom ett ultraljud av näthinnan, fast med ljus. Det kallas koherenstomografi (OCT) och ger i det här fallet en bild av näthinnans tjocklek och sammansättning. Jag önskar bara att man fick se de där coola bilderna de tar med friska ögon någon gång. Pupillvidgande och datorskärmar fungerar inte så bra. (Först nu, sex timmar senare, kan jag utstå att blogga. Och då reglerar jag skärmens ljusstyrka genom att vicka på huvudet på vilket jag har Polaroid™-solglasögon.) Skulle ha fått en utskrift om de inte ställt en kass skrivare bredvid den flashiga OCT-apparaten.

Update 2010-08-27: Alltså, jag har inga besvär av det här och kommer mest sannolikt inte ha det på en lång tid heller. Bara FYI liksom.

1 kommentar:

ul7 sa...

You down with OCT?