onsdag, september 24, 2008

Målet är ingenting, vägen känns allt längre.

Jag funderar på att starta en firma och börja jobba hemifrån. Då skulle jag slippa cykla hem från jobbet. Ja, hem. När man cyklar till jobbet så är man knappt vaken och även om man kanske är lite frusen på morgonen så brukar det kännas rätt fräscht och mysigt. Men efter en hel dags tungt arbete känner man sig ruggigt sliten och vill bara sjunka ihop på sängen. Absolut inte klä på sig ytterkläderna man hade på morgonen, cykla hem med solen i ögonen och bli svettig i den sista uppförsbacken. Hela färden känns mentalt utmattande. På morgonen är det knappt någon trafik och jag kan sjunga nästan hur högt jag vill. På eftermiddagen är det fullt med andra trafikanter och jag kan knappt höra mig själv tänka trötta tankar.

Tar tacksamt emot affärsidéer. Endast seriösa förslag, tack!

9 kommentarer:

Johan sa...

Jag delar gärna med mig av ett par ideer jag har (får flera om dagen). Men för att kunna solla så behöver jag (som glidigt in på din blogg på ett linusformat bananskal) lite mer information om vad dinna skillz är. Nej jag orkar inte läsa gamla inlägg, eller söka på annat sätt. Det är inte ens säkert att jag följer upp det här inlägget (eller jo det är det, men det kan ju ta en stund)

hjon sa...

Jons personlighetstyp:
Bestämda och uppriktiga. Födda ledare. Utomordentlig förmåga att förstå övergripande organisatoriska problem och finna hållbara lösningar. Intelligenta och allmänbildade, ofta mycket bra talare. Värderar kunskap och kompetens och har inget överseende med ineffektivitet eller dåligt organiserad verksamhet.

Karriärer som skulle kunna passa Jon:
Företagsledare, VD, organisationsgrundare, affärsföreståndare, chef, entreprenör, domare, advokat, jurist, datakonsult, universitetslärare, politiker, kreditrådgivare, fackrepresentant, marknadschef, banktjänsteman, systemanalytiker, forskare.

(Källa: http://se.41q.com/)

puterman sa...

Du glömde bassist, yo. Och kemist. Går de kanske att kombinera?

hjon sa...

Basist, biolog och brevbärare.

Crom! sa...

Gjorde testet, kände redan innan att min personlighetstyp kanske inte lika glasklart avgränsad som mister "surnar när folk trycker på fotgängar- istf. cyklistknappen vid övergångsställets". Jag ska bland annat bli rallyförare, komiker och militär. Eller entreprenör. Varför stod det inte "firad författare"? Jävla skit. Jag antar att testet är bindnande.

Johan sa...

Det här är säkert inte roligt för er, men jag gorde testet också.

Linus kan säkert se humorn i testet (som jag försökte svara så ärligt som möjligt)

Din personlighetstyp:

Praktiskt lagda, traditionella och välorganiserade. Fysiskt aktiva. Ointresserade av teoretiska frågor om de inte ser en praktisk tillämpning. Besitter en klar bild av hur saker och ting ska vara. Lojala. Arbetar hårt. Ofta ledare, med mycket god organisationsförmåga. “Goda medborgare” som värdesätter trygghet och lugn.

Karriärer som skulle kunna passa dig:

Militärer, affärsföreståndare, chefer, poliser, domare, ekonomichefer, lärare, säljare, regeringstjänstemän, försäkringsagenter, vårdchefer, handels- och tekniklärare.

hjon sa...

Nu känns det som om jag stulit alla idéer till blogginnehåll från Ninas blogg. Det var iaf där jag först såg det här testet. Något som är intressant att efterföljande kommentarer, min egen inkluderad, redovisade kommentatorns resultat istället för att kommentera bloggposten. Jag vet inte vad det skulle betyda, tyckte bara det var en intressant observation.

Crom! sa...

Okej: jag tycker att du ska starta ett företag, men att du inte ska bli journalist eller nåt sånt, eftersom du är för lik mig i det avseendet att din häck är permanent förankrad i vagnen.

Jag tror på att importera något och att sälja det vidare, men inte till folk utan till företag. Du skulle bli en utomordentlig säljare av något, kanske en del till något biologiskt analysmaskineri, för att du har en makalös förmåga att bilda nätverk och bibehålla kontakterna. Det är en resurs att utnyttja.
Tänker på nissen vi tog över frilanslokalen av, han gör nåt likande. Det verkar betala sig.

Simon sa...

Är det första intryck av andra:
a) objektivt, eller
b) personligt?

*startar Facebook-gruppen "Bevara oss från personlighetstest!"*