måndag, juni 01, 2009

Händerna på ratten

Eftersom vi fru genomgår körkortsutbildning har jag läst igenom teoriboken och funderat lite på hur jag själv har varit och är som bilförare och trafikant i största allmänhet. Liksom många andra blir jag en idiot då jag sätter mig bakom ratten. Inte så att jag tror att jag kör felfritt, men fan om andra gör fel. Idioter som inte blinkar innan de svänger eller lämnar en rondell, idioter som kör för fort, idioter som kör moped utan hjälm (har sett två stycken bara idag i Eriksberg) och idioter som cyklar med hörlurar och idioter går ut på övergångsställen utan att se sig för. Idioter, idioter, idioter. Överallt idioter.

Ändå har jag dämpat mig. Jag skulle idag inte kliva ur bilen och skälla på en idiot för att hon inte lämnade mig företräde på en smal väg som andra idioter parkerat längs med. Jag skulle inte heller ge en idiot fingret för att han tutade på min pappa som stannade tvärt för att jag gav idiotiska köranvisningar. Inte ens om idioten körde en SUV, men jag tycker ändå att den här sidan fortfarande är lite rolig. Jag försöker vara lite mer förlåtande, mest för att jag blir så hungrig av att hata idioter.

Inga kommentarer: