måndag, januari 01, 2007

Mitt stora grekisk feta-bröllop.

Det nya året började bra. Jag är rätt säker på att min stekpanna skulle vara ugnssäker, jag har faktiskt lagat mat i den i ugnen tidigare och det funkade fint. Idag brynte jag skivad fläskfilé och lök med rikligt med salt och peppar, rörde ner lite dijonsenap och vitlök samt skivade på de bakpotatisar som överlevde nyårssupén. Sist hällde över jag en blandning av ägg, crème fraiche och vispgrädde. Och så skjuts in i ugnens 200 grader Celsius. Tjugofem minuter senare doftade det ljuvligt och jag tog stora grytvanten och lyfte härligheten från ugnen till matbordet.

Nej, vänta! Någonstans på vägen gick det fel. Handtaget gick av och stekpannan hamnade på golvet. Vår middag hamnade också på golvet, och tre-sekunders-regeln är som Penn & Teller skulle sagt: Bullshit! - så det var bara att skrapa upp skiten och slänga. Vi beställde pizza istället. En kebabpizza så god, men med en bitter eftersmak ändå. Guds kärlek i en tunn slöja? 2007, stay the fuck outta my way or I'll fuckin' blast ya!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Det finns en variant som vi prövat hemma hos oss. Sätt in en stekpanna med nylonskaft i ugnen, vänta tills maten är klar, sätt på dig en lovikkavante när du tar ut pannan och vips så har nylonmaterialet och lovikkavanten förenats i en fantastisk sörja.

Anonym sa...

Tänk den som hade en riktigt ordentlig gjutjärnspanna. Undrar hur mycket teflon medelsvensken har ätit?

Anonym sa...

Jag har två, faktiskt. En från Åsas farmor och en från mormor Svea.

Anonym sa...

Jag har också två. Vilken grej!

Anonym sa...

Jag har förstört en teflonpanna åt en av Putermans kompisar!

hjon sa...

Ingen teflon på flera år nu, bara titan har det varit i mitt hem sen Annas gamla teflonpanna slog sig för evigt.

Jag har en gjutjärnsgryta som hör till fondue-setet, men jag har lagat stek i den i ugnen ett par gånger, det blir mums.

wv: smenita