tisdag, november 20, 2007

Sagolik kortslutningsförmåga

Jo, jag besitter en sådan. Alldeles nyss kollade jag Apoteket Apans mail. Vi hade fått ett brev från en svensk musiktidning. De undrade om vi ville ha med en låt på en samlingsskiva som de ska dela ut bland deltagarna på något slags musikmässa/-konferens i Europa. Vad jag tror att gemene man inte känner till är att det för de flesta band kostar pengar att vara med på dylika samlingsskivor. En del band har ett generöst skivbolag som ser det som en bra marknadsföringsåtgärd och gärna pröjsar, men Apoteket Apan har än så länge bara en bandkassa.

Samma tidning skickar också ut en liknande skiva med varje nummer de ger ut. I våras var Apoteket Apan med på en sådan skiva, vilket kostade oss 2500 kr om jag inte minns fel. Enligt alla indikationer gav det oss noll nya lyssnare. Att det skulle vara tidningens fel vore väl onödigt att påstå, men det kändes iaf som en dålig investering.

Så egentligen tänkte jag bara slänga det mail som vi nu fått. Men eftersom vi är ett demokratiskt band så tänkte jag i alla fall vidarebefordra informationen till mina bandkamrater och tryckte därför på "Forward", skrev en kommentar och skickade. Nej, vänta! Jag hade tryckt på "Reply" och därför skickade jag nu följande åsikt till tidningens ekonomiavdelning:

"Är det någon som tycker att ****** är de bästa ambassadörerna ett svenskt band kan ha ute i Europa. I think not. /Jon"
Jag satte punkt istället för frågetecken också. Skämmigt.

4 kommentarer:

puterman sa...

Det blev roligt för oss som läser bloggen, och det är väl ändå viktigare än att ni blir rockstjärnor?

hjon sa...

Självklart måste man sätta händelsen i perspektiv till hur många som får bra underhållning i de olika fallen. Eftersom vår parlamentarism är avpassad att tillgodose minoriteternas intressen så kan man alltså tycka att du uttrycker en objektiv sanning.

ul7 sa...

Du kan iaf vara glad att du inte skrev ut tidningens namn i mailet!

Joel Nyström sa...

Tidningen kanske mådde bra av att få höra sanningen. Eller förtjänade det.
Eller så.... istället för en bränd bro så tänker de nästa gång "det var det där störiga bandet, ja. Intressant".