fredag, juli 03, 2009

Veni, vidi

Jag kan nöjt bocka av några av utställningarna. I tisdags såg jag Dine och Tenggren och i onsdags Ola Billgren.

Jim Dine har polat ihop med Borås i över femton år. Bl a så invigdes förra året den nio meter höga Pinocchio-statyn Walking to Borås efter tre års debatt i lokala media. Just Pinocchio har (för)följt Dine ända sen barndomen och utställningen jag såg innehåller kanske tjugo trettio emaljerade trästatyer och ungefär lika många verk i andra material. Trots det återkommande motivet blev jag imponerad av variationen. Hantverket är utsökt (You heard me) och vinklarna många. Förutom det kan man också se en film om konstnärens förhållande till den lille träige lögnaren och Disney-filmen i sin fulla längd. Jag hade dock barnet med mig, så jag får återkomma till filmerna en annan gång.

Övervåningen med Tenggren var inte lika uppseendeväckande, men desto mer upplysande. Bördig från Boråstrakten och dekormålare i tredje generationen lärde han sig många stilar och illustrerade fler volymer av Bland Tomtar och Troll än John Bauer innan han gjorde sig ett namn i USA med bl a sju Disney-filmer (största ansvaret hade han på Pinocchio!). Därefter odlade han sitt namn med en serie sagoböcker, några kände jag igen från min egen barndom även om böckerna nog är från när mamma var liten. I sig kanske ingen vanlig konstutställning eftersom det mest var exempel från hans olika arbeten, men sammanhanget gjorde det mer intressant.

Fan vad långt det blev nu men vi kör på eller vad säger ni?
Åkte till Alingsås och gick på konsthallen alltså. Ett rum med målningar och teckningar av Ola Billgren från 1963 till 1976. Alla bra, men jag hade svårt att få sammanhang i det hela. Kanske hade jag pluggat på för lite, om jag haft koll på hans mest kända verk och när de gjordes så hade det varit lättare att se utställningens verk i förhållande till de perspektivförändringar som programbladet beskrev. Speciellt som flera sas vara övergångsverk. Nåja, det var bra att se ändå. Bra skit.

Inga kommentarer: