tisdag, maj 18, 2010

It's a win-lin situation?

Käre datorkunnige läsare!

Jag hade tänkt testa att få liv i min gamla dator. Jag tänkte använda den som multimediamediaspelare och bl a för att slippa skaffa Windows så tänkte jag också köra typ Ubuntu på den. Jag tror att det skulle kunna vara en mjukstart med något som jag velat testa länge (Ubuntu, inte multimedia). Jag har dock ett par invändningar;

  1. Är det soft att köra Spotify och Voddler i Ubuntu, är det bara att plugga Wine och köra, eller? Läste på nåt forum att Voddlers lilla dångel-program, eller vad man ska kalla voddlerNet, inte vill samarbeta med Wine.
  2. Kan Spotify scrobbla till last.fm om man kör genom Wine?
  3. Jag behöver frigöra en IDE-disk som nu sitter i nya datorn för att använda den som systemdisk i den gamla. Filerna som nu ligger på disken nu är till viss del multimedia. Den multimedian och annan skulle jag vilja kunna nå från båda datorerna. Om jag bara har femhundra kronor att spendera så är den bästa lösningen att sätta en ny SATA-disk i den nyare datorn och dela ut den via modemet/routern till den gamla datorn. Nej?
  4. Hur pluggar man Wine?
  5. Måste man kunna alviska OCH klingon för att köra Ubuntu?
Sincerely,
                 M.O.F.

7 kommentarer:

Henrik sa...

Ubuntu är sött stoff - kör Xubuntu (resurssnålare än Ubuntu) på den gamla laptopen. Rätt sugen på att avinstallera Vista på nya och ha Ubuntu istället.

Fast jag har ingen aning om spotify och voddler fungerar däri, använder ingetdera.

Henrik sa...

F.ö. tycker jag (X)ubuntu är mycket lättare och smidigare än Windows på alla vis. När man har problem går man till forumet (forat?)
http://ubuntu-se.org/phpBB3/
Jag rekommenderar att du skapar dig ett konto och ställer dina frågor 1-5 där. Svaren brukar vara tämligen snabba och mycket proffesionella!

hjon sa...

Jag är ju inte helt noob, så jag söker på forumet innan jag lägger upp mina frågor där. :-) Spotify verkar det som man kan få att funka med scrobbling och allt.

Voddler verkar funka för vissa och för vissa andra inte. Det är stor risk att datorn inte kommer fixa det iaf, den där nya Flash-lösningen verkar lite tungdragen.

Nätverkandet ska ju funka åtminstone för att flytta filer, eventuellt ska det gå att streama också.

Det verkar iaf vara värt att prova, har två moderkort att välja på så något av dem borde väl funka får vi hoppas.

Henrik sa...

Själv är jag helt noob!

Simon sa...

Själv har jag använt Debian (som Ubuntu bygger på) on and off sedan 1996, och känner mig därmed tillräckligt konfident för att svara "kanske" på samtliga frågor. I dagsläget är jag av någon anledning primärt Windowsanvändare.

Wine har jag bara använt nån gång då jag ville ha Internet Explorer för att kunna testa på vilka sätt den fuckar upp webbsidor. Det gick bra. Jag följde nån tutorial tror jag, eller det fanns nåt paket i Ubuntu som gjorde det jätteenkelt.

Angående Spotify - Förutom Wine-alternativet finns det en Fri variant som heter Despotify (och div. varianter av det). I början av den mjukvarans karriär så kunde man slippa reklamen utan att ha premiumkonto. (Eller rättare sagt: Man kunde inte få reklamen, de hade inte implementerat funktionaliteten som gör att man får reklam!) Men sedan "fixades" det. Det borde finnas nån patch någonstans i ett ljusskyggt hörn av Internet. Då får du även tillfälle att prova på glädjen i att patcha och kompilera program själv. Själva kärnupplevelsen i att använda ett fritt operativsystem.

Voddler vet jag ingenting om. Är det något att ha?

Angående fråga fem tror jag att det är bättre att du investerar din tid i Lojban.

hjon sa...

Voddler är enligt alla som har en åsikt om programutveckling och öppna källkodsavtal helt värdelöst och ingen är egentligen ledsen att det inte kommer släppas någon klient till Linux och de har ändå bara skitfilmer. Så låter det iaf på alla forum som behandlar ämnet.

Jag har sett några filmer, en som man fick betala för och ett par som var gratis. De hade ett ganska trevligt utbud ändå innan den evil haxxor kom och de stängde ner för att släppa en webklient. Det är rätt najs om man inte har en bra, billig dvd-uthyrare nära nog. Men det är som sagt ganska resurskrävande för det använder Flash och whatnot.

Jag skulle gärna lära mig lite mer om att modifiera och kompilera egen programvara efter mina specifika behov, men orka! Jag är lite rädd att jag kommer börja misshandla Ubuntu som vissa misshandlar Windows genom att testa alla fulhack som hamnar tillräckligt långt upp på en googling av ett problem.

Simon sa...

Finns ju i alla fall numera en officiell, fast experimentell, Spotify-klient till Linux. Fast den funkar sådär. Jag är åter Ubuntu-användare sedan ett par år tillbaka, och har använt Spotify en del, men nu senast efter att jag ominstallerade Ubuntut så funkar inte sökrutan alls. Kör Web-Spotify. Det funkar, fast är meckigt interface.