lördag, maj 01, 2010

Döden

Klockan är kvart över tolv på natten. "Imorgon" ska vi ha lite gäster här på eftermiddagen och därför förbereder vi en smörgåstårta. Vi står just och tjafsar om huruvida vi ska göra två tolvbitars eller en med tolv bitar och en med nio när det slår oss att brickorna och faten vi har inte går in i kylen. Panik, panik! Sen måttar vi upp att en skärbräda tar tolv bitar och den andra tårtan får vara två gånger sex bitar fram till garnering. Pschjjo.

Jag fyller år, trettiotvå sådana. Eller ett till bara. Det är både hedrande att naturvetenskapen låtit mig leva så länge och lite läskigt att döden närmar sig med stormsteg. Jag har verkligen inte uträttat mycket. Och det lär det inte bli någon ändring på. Att ha fest känns också allt jobbigare, eftersom tiden till extracurricula aktiviteter som festförberedelser inte längre på något sätt är skild från den tid då man borde sova. Om jag bara inte var så sjukt fattig skulle jag ha catering. Nästa år, men inte i Jerusalem.

3 kommentarer:

Henrik sa...

Så blev du någe firad då? Eller var det bara döden som kom och åt tårta?

Olof sa...

Jag gillar att ni har gäster och inte "främmande". Jag tyckte alltid främmande lät läskigt när jag var liten. Det var sådana där personer som gjort att man inte kunde leka med sina kompisar.

hjon sa...

Det kom en massa trevliga vänner, tackar som frågar. De fick både smörgåstårta och gräddito.

Skulle aldrig bjuda in främmande som gäster. Främmande låter faktiskt fortfarande rätt läskigt, som några John Ajvide Lindqvist skriver om.