lördag, maj 29, 2010

sudo gedit xorg.conf

Jag plockade ihop de bästa bitarna av två senila datorer och har nu en 1,8GHz P4 på ett samtida ASUS-moderkort, 3x512MB DDR333, 120GiB IDE-hårddisk (7400rpm), ett ASUS Geforce2 MX200 med 32MB DDR, två DVD-brännare, ett Soundblaster Audigy och ett generiskt ethernet-kort 10/100. Dessutom har jag mycket fint damm, antagligen innehållande tungmetaller och bromerade flamskyddsmedel, fulla halsen.

I halsen har jag sen installerat nya Ubuntu Linux 10.04 LTS, proprietära NVIDIA-drivers, Wine Windows Compability Layer och Spotify. Det sistnämnda funkar hur bra som helst att spela med och att det inte scrobblar gör inget för närvarande.

Tyvärr vill inte grafikkortet visa något vettigt på min teve-skärm då jag kopplat ihop dem med en s-videokabel; lite testbild och flimmer är allt jag får. Jag har testat att manuellt leka med lite inställningar som en total noob och tvingats starta i felsäkert läge ett par gånger. Nåja, det löser sig nog på ett eller annat sätt förr eller senare.

4 kommentarer:

Simon sa...

Like!

Nu kan du börja fnissa åt skämt som dessa.

Vad gäller grafikkort och teveapparater kan jag inte hjälpa, det där har jag aldrig lyckas med, oavsett operativsystem eller whatever.

hjon sa...

LOL!

Henrik sa...

Åh, den som ändå kunde fnissa åt sådan skämt, den vore en lite lyckligare människa!

hjon sa...

Jag kan tillägga att det inte löste sig, men att jag har VGA-jack på min teve så det inte gör något.