måndag, augusti 11, 2008

Semestersabotören

Fritt efter Evert Taube sjunger jag varje kväll nu: "Barnet kom ut, för vi längtar efter dig. Kom innan sommar'n är slut, lilla barnet.". Resten av texten brukar jag improvisera, om det blir något mer alls. Kanske har jag sjungit det så många gånger nu att jag börjat sjunga rent och barnet därför tror att pappa är full och inte vill födas in i ett sådant hem. Kanske har mammans mage separationsångest och vägrar släppa ifrån sig bäbisen som den vant sig vid. Teorierna är många. Det här var ju det enda jag planerat för semestern. Alla grejer är monterade och klara att användas. Och så kommer inte ungen. Irriterande.

Häromdan såg jag OS-invigningen. Det var sådär, en del grejer var riktigt koola och en del mest långtråkiga. Lite som andra verk i regi av Zhang Yimou.

Idag bjöd Anders och Evelina oss på utflykt. På Uppsala Tourism såg vi att det var visningar på Salsta slott utanför Vattholma. Ett slott som vi inte ens hört talas om? Gjutet! Vi packade för picknick, inhandlade en smörgåstårta och begav oss. Efter en stunds mumsande på en filt utanför slottet anslöt vi oss till dagens sista visning och fick se stora delar av ett slott som bebotts från 1600- till 1970-talet. Bruna tapeter med blommor i ett rum, gyllenläder i ett annat. Trots att gruppen var väl stor, och innehöll några pratande gossebarn som kände på inredningen, fick man en bra visning för en billig peng. Efteråt fick vi höra att vi lyckats pricka in en av de tre visningsdagar de haft på hela sommaren, så jag får rekommendera er att åka dit nästa år. Saknar du bostad och är stadd vid kassa, så letar Statens Fastighetsverk efter en hyresgäst.

2 kommentarer:

Crom! sa...

Man kanske skulle hyra det och driva ett boende för bemedlade 40-talister. Med matsal där nere. Ett golfhem, kanske.

Anonym sa...

Kolan tar kanske efter dig, redan nu. Sen ankomst är väl snarare regel än undantag?