måndag, mars 30, 2009

Jesus Kristus Superstjärna

Det snöade igen. Sen blev det varmt och sen snöade det igen. Sen började jag spela Half-Life på pc och sen fick jag en invit till Spotify, tack Infinite K!

Sen frågade Andreas om jag ville sköta mixerbordet då hans kör satte upp Jesus Christ Superstar i Vårfrukyrkan i Enköping. Det tyckte jag verkade kul och därför tackade jag ja. Min uppgift skulle visa sig bli både mer komplicerad och tidskrävande än jag först trott, men jag är stolt över såväl min egen insats som att fått medverka i föreställningen.

I fredags kväll fastnade jag i Wikipedias värld. Bl a lärde jag mig att Khristós är grekiska för Messias, som är hebreiska för "den smorde". Jag lärde mig också att uruppsättningen av Jesus Christ Superstar hade Deep Purples dåvarande sångare Ian Gillan i rollen som Jesus och att Murray Head (då Judas, senare kanske mest känd för "One Night in Bangkok" från Chess) pryder omslaget på en Smiths-samling och är bror med han som spelar bibliotekarien Rupert Giles i Buffy the Vampire Slayer.

Man lär så länge man leviterar.

3 kommentarer:

Henrik sa...

Jag satt också med Wikipedia häromdagen. Det roligaste jag lärde mig var att den lägsta av de tre adelsklasserna kallas
svenneklassen.

hjon sa...

Det var roligt! Eftersom de flesta av adelns tidigare exklusiva rättigheter numera tillämpats på hela befolkningen kan vi kanske kalla den lägsta samhällsklassen, underklassen, för svennar?

Nina sa...

Hah! Det där visste man ju redan. Förutom det där med Smiths och Buffy, men faktiskt, resten visste jag. Fyfan vad jag är bra. Och det kan ju inte ha nåt att göra med varken mitt yrke eller min musiksmak

Så fuck you.