onsdag, april 01, 2009

Gyldene Fajans!

I lördags testade jag och frun den nya kinesiska restaurangen i Uppsala, Golden China (artikel i UNT). Sedan jag besökte Kina 1999 har jag bara ätit riktigt god kinesisk mat en eller två gånger, då på pizzerian Shima i Uppsala som under ett par månader hade en kinesisk utbytesstudent som kock. Jag har provat restauranger inte bara i Sverige utan också i London och Spanien. Det finns rätter inom den typiska "kinamaten" som jag tycker om, men det är inte det jag längtat efter.

Inredningen på Golden China är inte direkt vacker, men har ändå en viss charm. Restaurangen har ännu inga alkoholrättigheter och på grund av rådande lagstiftning kan det nog dröja, servitören förklarade att man ska ha bott i Sverige och jobbat på restaurang i minst ett år för att få söka tillstånd och ägaren har bara bott i Sverige i tre månader. Norrlands Guld lättöl funkar dock alldeles utmärkt.

Vi bad servitören rekommendera några rätter, varpå han satte sig på huk bredvid vårt bord och beskrev närmare en femtedel av rätterna på menyn. Vi valde ett par sorters fläsk - en gryta och en soppa - och kokta dumplings och något pirogliknande till förrätt. Allt kändes sjukt fräscht och gott, även om soppan kunde fått bestå av lite mer buljong och nudlar och lite färre stora skivor av fläsk. Jag blev så mätt att jag hade ont i magen, så vi vilade maten en stund och tjuvlyssnade på hur övriga sinofiler som dykt upp samtalade med servitören. Det fanns faktiskt två servitörer, men den andra kunde inte så mycket svenska än och hade vid det här laget satt sig vid bordet längst in i lokalen och somnat till - något som fick upplevelsen att kännas än mer autentisk/nostalgisk/romantisk.

Till slut kände jag att jag kunde dela en efterrätt, så vi beställde söta friterade ägg. En portion för fyra hungriga Magnus Samuelssonar serverades fräsande het. Man skulle plocka äggklutt för äggklutt och doppa i en liten skål kallt vatten för att göra ägget svalare och krispigare. Roligt och inte det minsta kalorisnålt!

Jag hoppas de har planer på att fixa till interiören liten, mest för att den kanske skulle locka lite mer gäster då. Bl a skulle ett stort draperi både dölja det fula fönstret längst in och minska draget från detsamma. Eventuellt skulle menyn vinna på att få lite utförligare beskrivningar på svenska istället för de kortfattade på engelska. Och En Tsing-Tao skulle inte sitta fel till maten. I övrigt har jag nog inga invändningar. Personalen är öppen och trevlig, portionerna stora och maten superb. Det nya kinesiska köket är förhoppningsvis här för att stanna.

7 kommentarer:

Crom! sa...

Ah, en recension! Det var ett bra grepp. Nu måste jag fan dit.

puterman sa...

Jag kommer till Uppsala om några veckor, vi bokar in ett besök på det här stället!

wv: hurhens

Paula sa...

Jag blir sjukt nyfiken, både på Golden China och på Magnus Samuelson! Ska prova vid tillfälle. Fanns det något vegetariskt på menyn?

hjon sa...

Det fanns vegetariska rätter, minns inte hur många exakt men drygt tio iaf, tror jag.

Maria sa...

var på GOLDEN CHINA idag,inget trevligt besök! Vi åt alla buffe Apollo som e ca 2½ betalade 40 kr (har aldrig varit med om att man en tar betalt av en 2åring) han fick smakprov av div, 1 bläckfiskring, 1 liten biffstrimla, 1 bumbustrimla, 1 kycklingboll, 1 soyaboll och 1 halv dumpling. han var trött och orkade inte äta... upp. får då en rejäl avhyvling av restaurangchefen som tycker att han e respektlös och att han bryter mot lagen! sen en liten extra utsk... See Moreällning för att han råkat tappa en dumpling på golvet. SÅ FÅR MAN JU INTE GÖRA, RESPEKTLÖST MOT KOCKEN! det är hans fel (Apollo) att han inte ätit upp!!!!! förstå att man blev arg, han ska ju bara hålla käft! jag har ju betalt för skiten och jag har ju betalt för skiten, och jag kan ju inte ge ungen mindre en ett litet smakprov av det han ville ha! hade kanske varit bättre om jag tryckt i honom maten så han spydde?! då hade den ju ätits upp iaf. bråket slutar i att han säger att nästa gång måste han äta upp ALLT på tallriken. Det blir ingen nästa gång kukhuvud! Nä, ni får inte komma tillbaka igen!
Gå inte till GOLDEN CHINA om du inte är hundra påatt du orkar äta allt på tallriken!
HATA!!!!

d hade oxå riste och nudlarna ute utan lock eller skyddande tak inte ok i graders värma

Mia sa...

Uppsalas enda restaurang med mat som smakar kinesiskt på riktigt. Så himla gott!! Och nu har de ännu lite bättre meny sedan några veckor. Missa inte om ni gillar god mat!

hjon sa...

Mia: Visst är det gott!

Maria: Vad tråkigt att ni fick ett så dåligt bemötande, då hjälper det ju inte att maten är god. Har ätit där flera gånger med vår son och det har sett ut som hemma med utspilld dryck och mat över hela bordet och golvet, men aldrig fått klagomål från personalen. Tvärtom har jag alltid upplevt dem som mycket tillmötesgående och trevliga.

Sen så undrar jag, inte för att någon borde kunna blanda ihop dem med China Garden, China River m fl, men det ser nästan ut så på det du hittade i buffén.