söndag, april 12, 2009

Mat kan man äta

Inspirerad av Linus, men mer köpkraftig än handlingskraftig, köpte jag en burk kimchi av märket Tistelvind. Igår kväll, nyss hemkommen från en varm långfredag på landet, svängde jag ihop en nudelsoppa med bl a morötter, vitlök och ingefära. Några animaliska produkter slank också med, men jag utelämnar dem här eftersom jag egentligen anser det oetiskt att äta djur i den utsträckning många av oss gör idag. I den färdiga soppan rörde jag sedan ner lite kimchi. Resultatet var riktigt gott!

Ikväll blev vi inbjudna på en spontan påskmiddag hos Jonas och Åsa. Jonas gjorde ett par fantastiska smörrebrödsvarianter som komplement till de obligatoriska sillbitarna och äggen. Att det blev både en snaps till maten och en whisky efter kan vara anledningen till min nuvarande huvudvärk. Trevligt var det iaf. Nu är det dags att insupa vatten och sömn.

3 kommentarer:

puterman sa...

Kimchi i soppa är bra, kimchi som tilltugg är bättre.

[wv: aulman]

Paula sa...

VAR köper men kimchi? Det ska ju vara supernyttigt i östvärlden medicinerar man till och med cancer med det!

hjon sa...

Coop Forum vid IKEA hade både Kimchi och Surkål från Tistelvind.