onsdag, februari 17, 2016

Mörkrets inbrott

Jag hade väntat så länge
På att stjäla dina tankar ut ditt huvud
Om det nu fanns några
Jag hade mina tvivel
Men tänkte att där ändå måste finnas nån notation för din lyras strängar
Att det inte kunde vara bara lösryckta skalupprepningar från muntligen överförda fragment om polskor och gamle svarten
Så när du gick ut på nätet bröt jag mig in
Där fanns tankar och där fanns noterna
Diagram över relationen mellan olika resonanser och upplevd temperatur
Och gutturala diftonger och klotänger
Jag läste allt. Om och om igen. Och jag försökte förstå. Och eftersom jag är intelligent så lyckades jag
Jag förstod hur du backat ner i ditt gryt med huvudet först för att ostört kunna fylla den värld du hatar med din avföring
Det enda jag fortfarande inte har greppat är hur du bytte ut alla mina tankar mot dina

Inga kommentarer: