lördag, februari 06, 2016

Sent ska syntharen vakna

Kanske var klockan ändå framemot halv tio när jag somnade igår kväll på soffan. Och halv elva i förmiddags när jag slutligen inte somnade om fler gånger utan istället satte mig upp i sängen. Så var det också första natten denna vecka då jag sov mer än sex timmar.

Igår efter jobbet handlade jag lite matvaror med barnen innan vi gick till bussen. En man som valde glass med sin son stod nära kassorna när vi ställde oss i kön. Sonen var kanske elva år. Jag såg på pappans ansikte och byxor att han var äldre än jag och medlem av ett lägre socioekonomiskt skikt. Till slut hittade de en glassort som sonen gillade ("men det där är en dyr sort, så ställ in den igen när du tagit så den inte blir förstörd") och de ställde sig bakom oss i kön. Vid kassan satt en löpsedel med en stor bild på HKH Prins Karl Filips fru Sofia.

"Jag fattar inte vad de håller på med den där för." sa pappan. Sonen förstod inte vad han menade. "Nä, du vet hon var sån där utvikningsbrud. Och så träffade hon Karl Filip..."

Jag betalade och gick, men jag funderade på hur någon kan VARA en utvikningsbrud. Hur blir man en utvikningsbrud? Hur liten del av sitt dygn behöver man ägna åt fotosessionerna för att det ska kvalificera en? Hur lång tid efter att den sista bilden publicerats har man möjlighet att byta yrkestitel om man skulle vilja det? Och är utvikningsbrud en sysselsättning en elvaåring redan förväntas förstå utan vidare förklaring?

Sen åkte vi hem, åt pannkakor (fast jag åt fisksoppa). Sjuåringen och mamma fick se Star Wars Det mörka hotet och femåringen och jag såg Barbie och den perfekta julen. Under tiden jag lagade maten, åt mat och snacks och såg film drack jag tre glas vitt vin och somnade då sen också väldigt tungt på soffan. Jag drömde inte, vad jag minns, om vare sig folkbildning eller utvikningsprinsessor.

Inga kommentarer: