söndag, januari 31, 2016

Auxy

Min svåger säger sig känna någon som är involverad i Auxy och undrade om jag hade provat på. Det hade jag inte, men nu har jag det. Det rör sig om en liten "DAW"; trummor, bas och två synthar med, vad jag kan se, idel presetljud och mycket få reglage för tweaks. Räcker det till? Jo, det tycker jag nog att det kan göra. Ljuden är bra och hyggligt diversa och allt är rätt så hands-on. Jag har använt t ex Propellerheads Figure tidigare och även om ljuden är sköna så blir en enda loop helt enkelt snart rätt trångt. I Auxy är det plats för flera loopar och fritt att mixa de olika instrumentens loopar som man vill. Man kan köra på förinställda tonarter eller vanlig pianorulle. Det går exportera midi om man vill fortsätta i ett annat program, men det kan kanske kräva lite meck att bena ut looparna eftersom sequencingen inte är linjär. Provade att exportera direkt till Caustic 3, som jag också har och använder en hel del, och det blir i vart fall inte meckigare än med nån annan midi-fil.

Man kan spela in en livemix och exportera som wav till t ex Dropbox eller lägga upp på Auxys lagring och dela en länk till tjocka släkten: http://auxy.co/track/_Cr3opm7_fwm
Auxy kostar bara 50kr, så gillar du, som jag, att pilla ihop ett elektronisk beat - och har iPad (kanske auxå iPhone?) - kolla Auxy i app store.

3 kommentarer:

Simon sa...

Hum, 50 kr står det i min App Store...

hjon sa...

Ja, se på fan. Undrar om det var kampanj eller om jag bara glatt laddade ner utan att tänka?

hjon sa...

Ja, se på fan. Undrar om det var kampanj eller om jag bara glatt laddade ner utan att tänka?