onsdag, juli 25, 2007

Gell Hell

På fredagens morgon var det dags att packa bilarna och dra längre norrut. Svärmor åkte med mig och frun. Svågern, svägerskan och svärfar i den andra bilen. På E4 och E10 tog vi oss till Sammakko, precis i tid för paltlunch. Vet inte säkert om jag har ätit blodpalt förut, men nu lyckades jag iaf få en flygande start på tre och en halv. Gott!

Anledningen till att vi åkte så här långt för att äta palt är att fruns farfar föddes i den här byn utanför Gällivare. Vi åkte runt i byn och träffade lite gamla släktingar och lyssnade på historier. Sen åkte vi in till Gällivare och hälsade på lite mer släkt och checkade in oss i det yngre gardet i en stuga på Dundret. Vi åt middag på Björnfällans restaurang innan vi åkte upp till bergets topp och beundrade utsikten och frös. Sen upptäckte jag att jag saknade min plånbok, vilket kändes tråkigt. Ingenstans stod den att finna, inte ens hade jag glömt den i stugan, rapporterade mamma. Vi tog en folkölsbastu och sov på saken.

Jag väcktes på lördagen av svärmor som meddelade att plånkan fanns på Björnfällan. Något ärligt par hade hittat den på parkeringen och lämnat in den. Puh. Sen gjorde vi Gällivare stad och lite sightseeing i Malmberget innan det var dags att stryka skjortorna, kränga på sig kavajen och återvända till Sammakko för hemvändarfesten. God mat och läskande lingondricka mättade undertecknad chaufför. Det blev också en hel del mer släktingar, sång, tal, buskis och foxtrot till liveband. En mycket trevlig kväll som vi toppade med våfflor på Dundrets toppstuga.

På söndagen återvände vi till Skellefteå, men hann på vägen kolla in Porjus, Jokkmokk, Kitajaur och finfina Storforsen - dit jag någon gång måste åka och plaska i de mindre sidofallen. Mysigt ställe. Trevlig helg.

Inga kommentarer: