tisdag, juli 17, 2007

Skell Hell

Åkte nattbuss upp genom Norrland natten till igår. Jag sov ungefär två timmar, sen var klockan halv två och det skulle tankas. Då kastade sig horder av rökare ut och blossade på det säkra avståndet tio meter från macken. Jag förstår inte riktigt, går verkligen rökare upp på natten och röker? Sen kom de iaf in och stank. Jag halvsov lite till sen, men vid halv tre kom vi till Umeå och då annonserades en halvtimmes rast i mikrofonen. Hlet utan masspsykos gick alla in och köpte hutlöst dyrt automatkaffe på Scandic Hotell. Jag är dock inte den som följer med strömmen, så jag köpte istället hutlöst dyrt kranvatten på flaska.

Sen var ju solen uppe i ögonhöjd, så jag kisade mig förbi alla tråkiga tallar och granar på E4:an mellan Umeå och Skellefteå i nittio minuter. Enda höjdpunkten var väl kanske Hökmarksberget, då kunde jag vila ögonen i uppförsbacken.

Mamma hämtade oss på busstationen och sen fick vi sova till lunch i mysiga stugan som nu har fått den säng jag hade under högstadiet och gymnasiet. Den är fortfarande skön. På eftermiddagen åkte till in till stan och handlade skor till pappa. Jag fick en mjukglass från Godisvågen och ett program till Trästockfestivalen.

7 kommentarer:

Crom! sa...

Oj. Jag som alltid har trott att Trästock var en blysam tillställning, kanske ett par band och aktiviteter som masurbjörkskåsetäljning och smörkärning och hartsfiol eller så. Men kors. Inte konstigt att de absolut inte vill att vi någonsin ska få lira där.

Jag anar ett dämpat lugn mellan raderna. Du förtjänar det.

hjon sa...

Tack, jag tror det kommer till dig också så småningom.

Det är en riktigt fin tillställning som länge toppat de numerära lokala storheterna med några än större nummer. Band det största jag sett här är nog ändå Clinic, om man räknar de utsocknes. Sen är det ju förstås otaliga spelningar med Bear Quartet, Teddybears och Kjell Höglund.

Joel Nyström sa...

Nämen, är du hemma å. Jag med. Så vi ses väl. Bra!

hjon sa...

Tänkte gå på Trästocks imorgon torsdag. Sen i helgen åker jag upp till Gällivare, men sen kommer jag ner igen ett par dagar till.

puterman sa...

Varför kommer jag inte på vem/vilka som gjorde låten Skell Hell?

hjon sa...

Kanske för att det har varit lite tyst om Apoteket Apan ett tag nu. Men en nyinspelning av just den låten kommer vara med på nästa skiva, som kommer när hösten börjar bajsa på sommaren.

puterman sa...

Okej, jag funderade på om det kunde vara Goto80, men var för lat för att googla.