tisdag, oktober 28, 2008

Grattis på mors dag!

Idag var det min frus tur att fylla år. Hon blev 30+ och fick lite pengar från olika släktingar och fotvård (när man väl fått barn går det snabbt utför) av mig. Jag har tagit ledigt så att hon kan njuta av den spabehandling hon fick förra året som presentkort, innan det slutar funka. Sonen brukar sova i sin hårdlift med åkpåse på balkongen, men det regnar lite idag så jag tyckte det var ett ypperligt tillfälle för att vänja honom vid att sova i spjälsängen. Jag flyttade den så att den står under mobilen på skötbordets plats, gjorde mysigt med filt och satte nappen i hans mun. Han låg mest och gäspade och tittade länge, innan han till slut började klaga. Vi kom fram till en kompromiss; jag gläntade på fönstret så att han kan höra sin kära trafik, la honom i åkpåsen med napp i munnen och hårdliftens sufflett över huvudet. Frun har testat det här förut, oftast sover han då inte så länge som utomhus. Nåja, om en timme är det ändå dags att röra sig ner på stan för att ta en födelsedagsfika med några kompisar.

Det är så jävla skönt att inte jobba. Jag längtar sjukt mycket efter långvarig pappaledighet. Det är en av få sysselsättningar jag i dagens läge skulle kunna tänka mig att utöva till jag uppnår pensionsålder.

Update: Efter fyrtio minuters sömn väcktes mitt barn av hur hans pappa satte en bit potatis i halsen vid köksbordet. Kanske väckte de våldsamma hostningarna hans ångest över att lämnas utan möjlighet till mat och torrt ombyte i flera timmar, kanske sov han bara inte så djupt. Jag paketerade om honom till babybjörnen och snart sov han igen.

Inga kommentarer: