söndag, oktober 19, 2008

Jeder für sich

I vår bostadsrättsförening har man inspekterat avloppsstammarna och funnit att de fortfarande är i gott skick och har större innerdiameter än de flesta moderna rör som skulle sättas in. Därefter har man spolat de befintliga rören för att rengöra och bli av med eventuella avlagringar och stopp i krökar här och var. Bra! säger jag. Underbart att inte alla idag bara kastar ut och köper nytt bara för att de har råd.

Vad man i vår bostadsrättsförening inte kan ha inspekterat är hur psykiskt påfrestande det kan vara att titta ner i en förhistorisk golvbrunn. En skrovlig håla till hälften fylld med smutsigt vatten (förstås) och överväxt med alger och befolkat av olika arter av organismer som äter och ser ut som gammalt hår. Självklart är den också omöjlig att montera loss och rengöra. Lukten på toaletten är inte alltid angenäm. Jag är ganska nöjd med det ansiktlyft toaletten fick då vi kaklade om väggarna, men jag blir lite sugen på att låna pengar och låta proffs göra om allt. Bara för att få en vanlig golvbrunn av plast som går diska ur då och då. Undrar just vad det kostar.

Kanske borde man skriva en motion till årsmötet, men jag misstänker att de som inte redan bytt ut sina inte heller bryr sig om saken. Och på samma gång som jag tycker att nya badrum kan höja värdet på lägenheterna kan jag också på sätt och vis hålla med om att var och en kanske borde stå för det själv.

Inga kommentarer: