måndag, november 27, 2006

Pappa, jag vill ha en italienare!

(alt titel "Japaner, japaner, japaner")
I mitten av förra veckan bestämde jag mig för att jag ville äga en tevespelskonsoll. En sån som bär upp en tevespelshylla, ni vet? Jag har i mina dagar spelat allt från Game&Watch Mario Bros, Pac-Man och Ice Climber till Dungeon Master, Duke Nukem 3D och GTA3. Jag har dock aldrig ägt själva enheten och därför oftast spelat med kompisar på deras maskiner. Då får man snällt titta på när kompisen varvar Super Mario Land, eftersom man själv aldrig klarar mer än en halv bana per försök. Som tur är finns det också spel som man kan spela mot varandra och som är så enkla till sin natur att man förstår hur man vinner t o m om man skulle vara något så ovanligt som en full treåring. De kallas i folkmun för partyspel. Mina roligaste stunder med tevespel har varit med partyspel och kan enkelt delas in i två korta epoker.

Den ena bestod av att jag och min kursare John varje lunch i flera veckor cyklade som galningar hem till honom för att svepa varsin skål snabbnudlar och sen klämma in så många matcher Street Fighter II Turbo (SNES) som bara gick innan vi var tvungna att hetscykla tillbaka.

Den andra bestod av några kvällar då jag, Simon och Jonas drack folköl och spelade partyspelen i Super Monkey Ball (Gamecube). Och det var just den typen av samkväm jag kände att jag ville ha fler av då jag nu bestämde mig för att köpa ett Nintendo GameCube. Jag hittade ett begagnat på blocket.se och betalade i fredags 700 kronor för basenheten, två handkontroller och två spel; Super Mario Sunshine och Need For Speed Underground.

Det senare är underhållande om man är två, men samtidigt lite tråkigt. Jag ska skaffa Mario Kart istället - mer slams, rävspel och lek än verklighetstroget, automatväxlat stadsrally. Super Mario Sunshine däremot är verkligen hisnande kul, även om jag tvivlar på att jag nånsin kommer kunna bli så bra att jag varvar det. Nej, vad jag behöver är någon version av Super Monkey Ball och två ytterligare handkontroller. När det är ordnat skickar jag ut inbjudningskort, köp ett sexpack redan idag!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tummen upp i röven för att du gjorde slag i saken. Själv har jag tänkt köpa ny dator i åtminstone ett år, men köpa dator är för tråkigt, så det får jag inte gjort. Ungefär som att köpa ett diskställ, vilket jag inte heller lyckats göra sedan jag flyttade till Malmö. Man kan ju torka disken istället. Men den åttonde december släpps Wii, och då ska jag köpa en. Sen jävlar. Eller något.

hjon sa...

Wii verkar ju grym, men jag kände att jag ville ha något billigare och framförallt genast. Skulle också vilja köpa en ny dator, mest för att kunna få något sequencerprogram att rulla smärtfritt. När jag nu skulle ha tid att skapa musik? Jag har också lovat en kompis att hjälpa honom bygga en ny dator, men det har inte blivit av. Jag orkar liksom inte sätta mig in i komponenter och eventuella kompabilitetsproblem. Förlåt, Andreas, du måste nog verkligen piska mig och jag ska komma igång.

Anonym sa...

Mina sexpack är kalla. Jah kommer iofs gärna över på en Need For Speed till någon dag. Jag längtar efter Monkey Ball.