tisdag, oktober 24, 2006

25:e Uppsala Internationella Kortfilmsfestival #1

Shit vilken lång titel. Idag har jag gjort min första dag någonsin på denna anrika festival. Jag tog mig vatten över huvudet på en gång och klämde tre visningar på raken. Jag drunknade inte, man fick ju faktiskt hämta andan emellanåt. Sista halvtimmen var jag dock mäkta trött i ögonen och gnuggade ofta och energiskt med torrostade jordnötter på fingrarna.

Jag ska nämna några filmer, men inte för många. Kolla på min filmtipset-sida om ni vill se mina betyg ("Vad jag ser" här till höger).

Aldrig som första gången! är fyra personers respektive sexdebut skildrade med varsin berättar- och animationsteknik. Ett tacksamt ämne, men/och mycket väl genomfört. Av någon anledning får jag för mig att jag sett den första episoden, månne i form av kondomreklam?

Hoi Maya handlar om två tanter som råkar träffas på en frisersalong. De förnekar först att de känner igen varandra, men sakta rullas den sanna historien upp. Väldigt bra skådespeleri, mycket mysig film.

Scen nr 6882 ur mitt liv Det är midsommarafton och Martin har spanat in en hög bro som han vill hoppas från. (Ok, jag rippade direkt ut programmet.) Extremt hög igenkänningsfaktor på hur jävla dum man kan bli på fyllan.

Kitchen sink Egentligen tänkte jag inte skriva om fler, men den här är så himla himla bra. Jag har sett den på Kulturnatten för många år sen också. Otrolig stämning när en kvinna drar upp ett hårstrå ur vasken och hennes mardrömmar och drömmar följer med.

5 kommentarer:

puterman sa...

Kortfilmsfestivalen är säkert typ det bästa med Uppsala. Jag har aldrig någonsin sett en enda film på den.

Anonym sa...

bra idé att skriva ner det som var bra när man far sa manga intryck. jag minns inte en enda film fran när jag var pa kortfilmsfestival. men kände hur jag fylldes till bredden av intryck.

Anonym sa...

"God-looking" är säkert det bästa ordet på den här planeten. Så ...ödmjukt, liksom.

hjon sa...

puterman: Jag utgår från att det finns bättre saker med Uppsala, eftersom jag bott här sen 1997 och aldrig gått förut heller. Men nu när jag gör det, så får jag se rätt mycket bra film.

joel: Egentligen skulle jag ju vilja analysera och brodera ut lite mera, men det blir så långt och antagligen förstör man filmen för nån som velat se den. Välkommen att kopiera idén är du dock, Yoda sa.

enar: Tack för att du uppmärksammar mitt briljanta ordval och min ödmjukhet.

the lost feeling sa...

hehe ja jag tänkte oxå på god-looking. det var fint :)

kortfilmfestivalen är grejt!