tisdag, oktober 31, 2006

25:e Uppsala Internationella Kortfilmsfestival #4

Avslutade festivalen med att i söndags kväll se ett retrospektiv över Jonas Odell och FilmTecknarnas filmer. En hel del kände jag faktiskt igen, bl a "Alice i Plasmalandet" som jag måste sett i på teve tidigt nittiotal. Det var en salig blandning och det mesta var bra och ofta roligt. Räckan av musikvideos kändes ganska oengagerande, trots att animationerna var snygga så står allt och faller med huruvida jag gillar musiken - den enda jag verkligen gillade blev således "Take Me Out" (Franz Ferdinand).

Släkt och vänner var roligast. Även här fanns den där mörka humorn som lockar mig till skratt. Inkorrekt citerat: "På lördagarna gick alltid morbror Åke ut och dansade, utan moster Gerda... Vi barn förstod honom. Moster Gerda var alltid sur, rödögd och hade blåmärken i ansiktet." Det liksom fastnar i halsen.

Aldrig som första gången har jag ju redan nämnt, men den är så jävla bra. Det enda som är tråkigt är kanske att de två kvinnornas upplevelser är mer negativa än männens. Men så sker kanske också en stor del av allt sexuellt umgänge mer på mäns villkor? Något som jag isåfall hoppas förändrar sig väldigt snart.

Inga kommentarer: